Dieta

Czy warto brać witaminy?

 

Prawidłowo zbilansowana dieta powinna dostarczać odpowiednią ilość składników odżywczych naszemu organizmowi. Czasami jednak nie udaje się uzyskać optymalnej podaży niektórych składników. Poza tym niektóre grupy osób wymagają zwiększonej podaży w celu zmniejszenia ryzyka wystąpienia wybranych schorzeń. Wówczas poza normalną prawidłową dietą uzasadniona a nawet konieczna bywa suplementacja wybranymi witaminami i składnikami mineralnymi.

Suplement diety to środek spożywczy, którego celem jest uzupełnienie normalnej diety, będący skoncentrowanym źródłem witamin lub składników mineralnych lub innych substancji wykazujących efekt odżywczy lub inny fizjologiczny. Jest on wprowadzany do obrotu w formie umożliwiającej dawkowanie w postaci: kapsułek, tabletek, proszku, płynu lub innych podobnych postaciach.

            Suplementy diety mogą więc służyć:

  • Poprawie ogólnego stanu zdrowia oraz wydolności fizycznej  i umysłowej
  • Przeciwdziałaniu zmęczenia
  • Spowolnieniu procesów starzenia
  • Po przebytych schorzeniach w celu przyspieszenia powrotu do pełni zdrowia
  • Łagodzenia objawów stresu
  • W czasie ciąży i laktacji
  • Podczas redukcji masy ciała
  • Dla zmniejszenia ryzyka zachorowania na choroby
  • Dla uzyskania lepszych wyników sportowych

 

Często sięgamy po suplementy diety skuszeni reklamą telewizyjną lub zachęceni przez znajomych. Warto jednak pamiętać, że zbyt duże koncentracja składnika przekraczająca normy może być szkodliwa dla zdrowia. Dlatego warto ustalić jakie jest zapotrzebowanie na witaminy i składniki mineralne dla danej osoby (zależne od wieku i płci) i  porównać z normą żywienia człowieka. Przy wyborze preparatu jego skład porównujemy do poziomu zalecanego dziennego spożycia (RDA) lub gdy jest on nieustalony, do poziomu wystarczającego spożycia (AI). W razie wątpliwości zawsze warto poradzić się lekarza lub dietetyka. Ponadto zawsze bezpieczniej jest przyjmować zbilansowane preparaty złożone niż skoncentrowany preparat jednoskładnikowy. Należy unikać preparatów suplementacyjnych zawierających składniki odżywcze o nie w pełni poznanym znaczeniu dla zdrowia oraz zawierających składniki odżywcze w minimalnych ilościach, gdyż zwiększają one koszt terapii nie dając właściwych efektów. Warto również zwrócić uwagę na wiarygodność preparatu poprzez poparcie oświadczeń zdrowotnych badaniami naukowymi.

Przed rozpoczęciem suplementacji warto poradzić się dietetyka, który może ocenić sposób odżywiania danej osoby i zalecić dokonanie niezbędnych zmian w jadłospisie w celu poprawy jego jakości. Wtedy można dopiero zacząć przyjmować zalecany preparat. Taka konsultacja jest szczególnie wskazana u osób stosujących dietę redukującą masę ciała, wegetarian, osób przestrzegających ograniczeń dietetycznych wynikających z wyznawanej religii. Także osoby przyjmujące na stałe leki przepisane w określonym schorzeniu przez lekarza, powinny skonsultować wprowadzenie do diety dodatkowych suplementów ze względu na możliwość interakcji między nimi a składnikami pożywienia i suplementami. Określenie poziomu suplementacji jest również istotne w przypadku niektórych chorób przewlekłych, np. cukrzyca, padaczka, choroba Leśniowskiego-Crohna i zapotrzebowanie na mikroskładniki może być w tych przypadkach większe.

Większego zapotrzebowania na niektóre składniki wymagają też sportowcy,  kobiety w ciąży  z grup ryzyka (ciężarne bardzo młode lub z licznymi ciążami następującymi po sobie w krótkim czasie, ciężarne z przewlekłymi schorzeniami, które powodują ograniczenie wchłaniania, ciężarne z niedoborem masy ciała i niedostateczną podażą substancji odżywczych, wegetarianki, weganki), osoby palące papierosy (większe zapotrzebowanie na witaminę C), osoby pijące znaczne ilości alkoholu (gdyż mogą powstawać niedobory witamin z grupy B).

Powszechnie uznaje się, że suplementy diety są bezpieczne i „naturalne”. Jednak warto pamiętać, że w odniesieniu do każdej substancji może dochodzić do przedawkowania i wystąpienia działań ubocznych.

« wstecz